Hoorcollege week 2
Er wordt een rooster getrokken om de natuur (zicht-assen).
Er wordt een rooster getrokken om de natuur (zicht-assen).
Er wordt orde gecreëerd door de verschillende assen van
het landschap.
De relatie tussen de villa’s en de stad
Cultureel hart in het centrum
In de renaissance krijg je een zoektocht naar eenheid,
door cultuur (steden) en zij verlangen naar de eenheid (de natuur).
Het hart (stad) is het cultureel centrum. Hier rondomheen
zijn de functionele …
Cultuur en natuur zijn tegenstellingen tegenwoordig. (these en asynthese zijn tegengestelden)
In de tijd van de renaissance ziet de mens de cultuur en
natuur als een geheel (synthese)
villa emo = stedelijk fenomeen. De villa stelt een stad voor en de landschap de functionele
in de middeleeuwen was de natuur een obstakel, als je van
plaats A naar plaats B moest gaan moest je over een aantal bergketens en
allerlei obstakels in de natuur, dus de natuur stond in de weg. Je moest de
natuur overwinnen om ergens te kunnen komen. De mens in de renaissance verheft
zich hoger dan de natuur. Zo is de natuur niet meer een obstakel.
De villa is zowel functioneel als dat daar een
ontspanning plaats moet vinden.
Een boer leeft in harmonie met de natuur en
Men vertrok van de dorpen naar de steden door een
economische problematiek.
Villa’s 1 staat tot 1
2 staat tot 3
1 staat tot 2
Deze verhoudingen (Ratio’s) werden veel gebruikt bij
villa’s.
In de centrale ruimtes van de villa’s zijn er openingen
waarin je naar het landschap kan kijken. Dit is zowel cultureel als functioneel
van belang. Wanneer je naar buiten kijkt kijk je naar de zichtlijn in de
natuur.
Belangrijke begrippen:
Proporties
Zichtlijnen
Verlangen naar de natuur (de wind, zon en geur komen
binnen van de natuur) de sensualisering is belangrijk.
Voor het gebouw tussen de zuilen wordt je verleid om naar
de natuur toe te gaan.
Centrale ruimte is een ruimte van ontspanning, het
fysieke etc.
Domestiek zit in de ruimtes daar omheen
Uomo universale
Men spreekt in de renaissance veel over de
ingenieurskunst, productielandschap, … , al deze dingen vormen een eenheid.
Voorzetwanden die dienen voor de esthetica van de
renaissance.
Hoorcollege week 3
Renaissance
Men trok naar het vaste land om de cultuur te verbinden met de natuur. Ook werd er orde geschapen in de natuur door de strakke lijnen door het landschap.
De Renaissance is een soort van zoektocht geweest naar eenheid. Men verlangde vanuit de stenen (cultuur) naar de natuur.
Er ontstond een synthese tussen these (cultuur) en antithese (natuur). Dit houdt in dat deze twee met elkaar verbonden worden.
Kortom: het stedelijk fenomeen komt naar buiten (stad in de natuur).
Tijdens de Middeleeuwen werd de natuur gezien als een obstakel waar men doorheen moest. De renaissance mens verheft zich in de natuur en geeft hier een goddelijke orde aan. Bijv. door formaat te geven d.m.v. de gulden snede.
Villa's van Palladio
De villa van Palladio is zowel functioneel als iets waarin een ontspanning in kan plaatsvinden. Precies die 2 worden gestructureerd binnen zijn ontwerpen. Daarbij komt, doordat men die eenheid wilt creëren, dat het boeren leven wordt geïdealiseerd.
Palladio ordent op deze manier: theatraal, domestiek, villa, logistiek, boerderij en bedrijfsmatig in één ontwerp. Het hoofdhuis is het centrum van de villaboerderij. De piano nobile is het logistieke centrum en de foot-print van de theatrale enscenering.
Palladio heeft ook een bepaalde gevoeligheid welke hij in zijn ruimten meeneemt. Zo vormt hij een speciaal gevoel bij de ruimten.
Deze vorm van kunst werd ook ingenieurskunst genoemd: productielandschap en de ‘hardheid’ van het gebouw vormt een eenheid en wordt gezien als een vorm van kunst.
Hoorcollege week 3
Renaissance
Men trok naar het vaste land om de cultuur te verbinden met de natuur. Ook werd er orde geschapen in de natuur door de strakke lijnen door het landschap.
De Renaissance is een soort van zoektocht geweest naar eenheid. Men verlangde vanuit de stenen (cultuur) naar de natuur.
Er ontstond een synthese tussen these (cultuur) en antithese (natuur). Dit houdt in dat deze twee met elkaar verbonden worden.
Kortom: het stedelijk fenomeen komt naar buiten (stad in de natuur).
Tijdens de Middeleeuwen werd de natuur gezien als een obstakel waar men doorheen moest. De renaissance mens verheft zich in de natuur en geeft hier een goddelijke orde aan. Bijv. door formaat te geven d.m.v. de gulden snede.
Villa's van Palladio
De villa van Palladio is zowel functioneel als iets waarin een ontspanning in kan plaatsvinden. Precies die 2 worden gestructureerd binnen zijn ontwerpen. Daarbij komt, doordat men die eenheid wilt creëren, dat het boeren leven wordt geïdealiseerd.
Palladio ordent op deze manier: theatraal, domestiek, villa, logistiek, boerderij en bedrijfsmatig in één ontwerp. Het hoofdhuis is het centrum van de villaboerderij. De piano nobile is het logistieke centrum en de foot-print van de theatrale enscenering.
Palladio heeft ook een bepaalde gevoeligheid welke hij in zijn ruimten meeneemt. Zo vormt hij een speciaal gevoel bij de ruimten.
Deze vorm van kunst werd ook ingenieurskunst genoemd: productielandschap en de ‘hardheid’ van het gebouw vormt een eenheid en wordt gezien als een vorm van kunst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten